blog bewegen is goed tegen stress

Stel je eens voor…

Sommige dingen over bewegen weet je al lang. Dat het gezond is bijvoorbeeld. Maar hoe gezond? En welk element zie jij al járen over het hoofd?

Bewegen helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen of reeds aanwezige klachten te verminderen. 

  • Dertig minuten per dag wandelen kan de symptomen van depressiviteit bijvoorbeeld met 36 procent verlagen.
  • 3500 stappen per dag, dat is dus ver beneden die 10.000 stappen waar de stappenteler je naar toe leidt, verlaagt het risico op diabetes al met 29 procent.
  • De meeste dagen van de week, dus niet eens elke dag (!),  dertig tot zestig minuten wandelen, verlaagt het risico op hartziekten drastisch. 
  • Twee uur per week wandelen verlaagt de kans op een beroerte met 30 procent. Dat is dus één heerlijk ingevulde zondagmiddag.

En dan de mooiste: 75 minuten per week wandelen kan je levensduur met bijna twee jaar verlengen. Vijf keer een kwartiertje… veel mensen halen dit al als ze hun auto een paar straten verder parkeren dan hun werkadres. 

Maar die buitenkant-dingen weet je vaak wel. Je handelt er alleen niet altijd naar. 

Dus ik wil je even aan iets anders laten denken.
Nog mooier: probeer het te visualiseren.
Want bewegen heeft ook effect op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam. 

Je hart gaat er beter van pompen.
Je aderen zijn lekker doorstroomd.
Je huid gaat tintelen.
Je lever, milt en nieren zetten de filtersystemen in een hoger standje om jouw afvalwater te zuiveren.
Je bloed doorstroomt je kleinste lymfe-stelsels en ruimt overal kleine stoorzenders op voordat ze vervelend kunnen worden.
Je longen zuigen zich vol en blazen extra zuurstof je lijf in. Je hoofd wordt helderder.
Je neus gaat open.
Je blik wordt zachter.

Sta even stil. Kijk om je heen. Ervaar hoe je je voelt.
En stel je dan eens voor wat je voor je lijf zou doen als je dit een paar keer per week bewust zou doen, ergens alleen, in de natuur. Voel je het?

Voor bewijs vanuit de wetenschappelijke hoek: bekijk dit filmpje maar. En voor hulp om zelf meer te bewegen en meer te voelen? Dan mag je mij bellen, ik ben de buitencoach die op afstand zorgt dat jij je balans terugvindt. 

{qua beeld: screenshot van één van de filmpjes van Erik Scherder, en dan ook link meenemen naar dat filmpje}

Wil je als eerste een nieuw artikel van mij lezen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief

Deel het waar je kan...

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

1 reactie op “Stel je eens voor…”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *